Nawigacja
Artykuły: O Metodzie
hm. Kasia Kurowska: Naturalność w próbie instruktorskiej

Naturalność w próbie instruktorskiej

 

Przemierzając czeluście internetu zdarza mi się często wejść na strony różnych hufców. Przeglądam dostępne tam dokumenty, trochę z ciekawości, trochę w poszukiwaniu inspiracji i rozwiązań mogących mieć zastosowanie w moim środowisku. Z racji pełnionych funkcji odwiedzam między innymi podstrony dotyczące pracy Komisji Stopni Instruktorskich. I faktycznie, znajduję często interesujące materiały, np. naprawdę dobrze opracowane poradniki dla opiekunów prób. Częściej jednak znajduję moje „ulubione” karty próby ...


Z sieci: Gimnazja w niebyt - a Haesi?

Z expose rządowego...

Koniec gimnazjów, spirala nauki 3x4 zamiast 4x3, likwidacja godzin "karcianych” rodzice wybierają czy od 6 czy od 7 lat do szkoły...

I na naszej fejsbukowej stronie rozgorzała dyskusja!


hm. Janusz Sikorski: postawy, surviwal i ... puszczaństwo?

Postawy, surviwal i ... puszczaństwo?

 

Jako, że za dwie godzinki przychodzi do mnie "banda" 16 dzieciaków (klasa 2f) na zajęcia o "indianerach" (zupełnie nie wiem dlaczego, ale może ma z tym coś wspólnego fakt, że mam koło domu tipi ;) )  Będzie krótko, chociaż temat dosyć szeroki. 


Witold Pietrusiewicz: Zmienić stopnie ale ... - 10 lat później

Ten artykuł pochodzi z archiwum HR-a (z okresu "przejściowego"). Postał w trakcie zmian w systemie metodycznym ZHP. Ale po 10 latach okazuje się że nadal jest w dużym stopniu aktualny.


Maciej Pietraszczyk: Kogo kocham, kogo lubię cz. 2
Poznaliśmy podstawowe pojęcia, które potrzebne nam są przy opisie nieformalnej struktury naszej drużyny. Jak teraz sprawdzić, jak ta struktura wygląda? Kto kogo kocha, lubi lub szanuje?


Wilka Samotnika Gawędy: "Od Harcerzy Starszych do Wędrowników"
Gawędy "Od Harcerzy Starszych do Wędrowników" nie są podręcznikiem uczącym podstaw prowadzenia zespołów harcerskich w tych gałęziach harcerstwa. Myślę, że spisanie gotowych recept i reguł, które by zwalniały zespół harcerek i harcerzy starszych, a tym bardziej wędrowników od samodzielnego myślenia, byłoby nieporozumieniem.

Bogusław Śliwerski: Harcerstwo jako pedagogia
Cieszę się z udziału w znaczącej dla ZHP konferencji. Zgodziłem się wygłosić referat jako były harcerz, instruktor ZHP, a zarazem jako pedagog-naukowiec i edukator, autor książek oraz redaktor współczesnych podręczników akademickich nie po to, by coś naprawiać czy sugerować jakieś zmiany, ale by podzielić się swoją wiedzą z współczesnych nauk o wychowaniu i doświadczeniem instruktora harcerskiego.

Bogusław Śliwerski: Komu potrzebne jest dzisiaj Harcerstwo ?
Czym jest dzisiejsze harcerstwo? Czy jest przede wszystkim organizacją wychowawczą, organizacją czasu wolnego, ruchem socjalnym, antykryzysowym, czy może organizacją narodowo-patriotyczną, historyczną? Która z tych funkcji powinna w nim dominować, być jego głównym nurtem? Jeśli nadal ma to być organizacja wychowawcza, to jaki powinna mieć program, by jego atrakcyjność, doniosłość stanowiła zarazem o jego aktualności? Kto ma wpływ na ten program? Jaki model harcerza chcemy dzisiaj w nim kreować? Dla kogo ważne jest jeszcze harcerstwo - dla rodziców, nauczycieli, środowiska lokalnego, kraju? Jak dzisiaj pojmowana jest kategoria służby? Komu tak naprawdę służy harcerstwo? Jak oddzielić ją od usług na rzecz społeczeństwa? Co harcerstwo powinno pielęgnować, a w czym powinno się radykalnie zmienić?

Maciej Pietraszczyk: Po co harcerzowi służba?
Po co harcerzowi służba? Przecież może być fajnie, gdy harcowanie ograniczymy do rajdów, biwaków i gier. Po co jeszcze zamęczać się jakąś służbą? Harcerz, to nie lokaj.

Kamila Wajszczuk: Harcerze-obywatele po służbie
10 kwietnia Polska przeżyła tragedię bez precedensu. 20 czerwca odbędą się przyspieszone wybory na urząd prezydenta RP. Na jesieni - już zgodnie z harmonogramem - wybory samorządowe. Co do tego wszystkiego ma harcerstwo?

Tomasz Koprowski: Pod pomnikiem czy na grze terenowej?
W ostatnim czasie odeszliśmy od świętowania w sposób pomnikowo-oficjelski świąt państwowych. Niestety przez pewne środowiska zostało to bardzo źle odebrane, a nawet nazwane "odcinaniem się od korzeni i tradycji"

Agnieszka Fietkiewicz: Nie tylko gra w okręty
Sprawdzić wiedzę harcerzy można także w czasie gry terenowej i wcale nie trzeba robić klasówki.

"Dwójka" śródecka i komandorska
O współpracy drużyny z środowiskiem lokalnym i organizacjami społecznymi. Rozmowa z pwd. Tomaszem Koprowskim - drużynowym 2 PDH "Komandorzy" im. Kazimierza Wielkiego.

Janusz Sikorski: Dobry kurs drużynowych...
Pytali: Po jakim kursie druh? Odpowiedziałem: A znalazłem taką książkę, dość ciekawą i ją przeczytałem, a tam na końcu prawie napisane było, że jak przeczytam ją jeszcze raz, to będę już skautmistrzem i będę wiedział jak działać, no to przeczytałem jeszcze raz i jeszcze raz i teraz wiem. A jaka to książka? Ano "Skauting dla chłopców" niejakiego Baden Powella... Polecam :D