Nawigacja
hm Jerzy "Dziaders" Baryka: Z notatnika starego Skautmistrza

"Z notatnika starego Skautmistrza" 

 

Gdy od dłuższego już czasu jesteś w skautingu, łatwo jest recytować Prawo skautowe i nie zastanawiać się bliżej nad jego sensem. Kiedy przyjrzysz się temu bliżej, zobaczysz, że gdy BP po raz pierwszy opracował zasady skautowe, sprawił, że różniły się one od tego, co większość ludzi uważa za „prawa”. To było zamierzone!
Przeczytaj, co o tym mówi Roland Philipps w swojej książce „System zastępowy". [Książka opublikowana w 1917 roku, rok po śmierci kapitana Philippsa w boju]

 
"Prawo jest zwykle przedstawiane w formie rozkazu i zamiast „Honorowi skauta należy ufać” i „Skaut jest lojalny wobec swego kraju”, można by się spodziewać stwierdzenia „Skaut musi zawsze mówić prawdę” i „Skaut musi być lojalny wobec swego kraju”.
Różnica między punktami Prawa skautowego a prawem powszechnym jest taka: Obywatel nadal pozostanie obywatelem, nawet jeśli nieustannie łamie prawa swojego kraju; ale Skaut, który nieustannie łamie swoje Prawa, nie pozostanie Skautem.
To bardzo ważny punkt, o którym należy pamiętać. Kiedy przełożony mówi: „Honorowi Skauta należy ufać”, ma na myśli to, że jeśli nie można ufać honorowi skauta, to fakt noszenia przez niego munduru skauta i wykonywania ćwiczeń skautowych sam w sobie nie uczyni go skautem .
Dziesięć praw skautowych jest sformułowanych jako "fakty". Drużynowy powie ci, kim jest Skaut. Skaut to chłopiec, który jest honorowy, lojalny, pożyteczny, przyjaciel zarówno ludzi, jak i zwierząt, uprzejmy, posłuszny, wesoły, oszczędny i szlachetny. Chłopiec, który nie stara się takim być, nie jest Skautem, niezależnie od tego, ile odznak może nosić na ramieniu. Powinno to być jasne dla każdego chłopca w Ruchu i wiem, że można ci zaufać, że wyjaśnisz to swojemu zastępowi. [ „System zastępowy i listy do zsatępowego” kapitana Rolanda Philippsa (1917) ]

 

 
Wydaje się, że jest to bardzo idealistyczna zasada. Czy ma ona znaczenie w codzienności skautingu? Jakie są tego konsekwencje?Myślę, że ma ta zasada, szczególnie teraz, ogromne konsekwencje dla skautingu! Skupia się na tym, co to znaczy być skautem, bezpośrednio wpływa na decyzję chłopca o przestrzeganiu Prawa skautowego. Nie chodzi o odznaki, mundur, czy wyjazd na biwak. To wszystko jest dużą częścią skautingu, ale nie definiuje, co to znaczy być skautem.
Myślę, że łatwo jest patrzeć na skautowanie tylko powierzchownie: zakładanie munduru, biwakowanie itp. To są zabawowe części skautingu, ale nie zmieniają one życia same w sobie. Dopiero sposób, w jaki łączą się z budowaniem osobistego charakteru, sprawia, że są czymś więcej niż tylko zbiorem dodatkowych gier i ćwiczeń z programu zdobywania wiedzy.

 
W istocie skauting nie jest serią działań, które wykonujemy. Bycie skautem powinno być tożsamością, którą kształtujemy. Kiedy Skaut jest w klasie, nadal jest Skautem. Kiedy Skaut rozmawia z przyjaciółmi podczas przerwy w szkole, nadal jest skautem.
Skaut nie jest jedynie przeciętnym chłopcem, który czasem pomyśli, lub nie, by oprzeć się presji rówieśników i zdecydować się nie dzielić z przyjaciółmi brudnymi dowcipami, skaut zrobi to dlatego, że jest to słuszne. Nie jest normą dla przeciętnego młodego mężczyzny, by mieć odwagę, by narażać się na ryzyko i interweniować w sytuacji, gdy trzeba bronić kogoś, kto jest źle traktowany.

 
Większość ludzi nie zawsze rozgląda się wokół w poszukiwaniu sposobów pomocy innym. Ale skauci są w skautingu, ponieważ chcą czynić więcej dla słusznej sprawy niż „przeciętny” człowiek. Dlaczego nie skupiamy się na tym? Kiedy podejmujemy próby stopni, wskazujmy na nasze Prawo Skautowe i róbmy wszystko podług jego wskazań. To najlepszy drogowskaz i wzór, bez potrzeby tworzenia innych regulacji.
Wyjazd na obóz sam w sobie nie musi poprawiać charakteru. Samo bycie zastępowym, czy drużynowym nie musi zmieniać życia. Tylko wtedy, gdy całe skautowanie jest świadomie oparte na naszych dziesięciu punktach Prawa jest pełnią i sensem naszej Służby, wtedy zdobędziemy prawdziwego Ducha Skautowego i nie będziemy starali się od niego uwolnić "po godzinach".


Czy my aby idziemy tym tropem?


Hm Jerzy "Dziaders" Baryka (Tłumaczenie z BiPi Scouts)


Social Sharing: Facebook Google Tweet This

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.